Archiwum blog'a:

Archiwum blog'a:
Archiwum wszystkich prezentacji z tego blog'a

wtorek, 23 listopada 2010

Wujek dobra rada - Wał ślimakowy

Ostatnio trafiło do mnie pytanie dotyczące automatyzacji procesu projektowania elementów, które są rozmieszczone względem siebie nie tylko o zadaną odległość ale i obrócone względem siebie o zadany kąt. Tak jak to jest na przykład w wale ślimakowym, gdzie pióra ślimaka są ustawione względem siebie na "zakładkę" Okazuje się, że możemy tego typu ustawienie osiągnąć korzystając z narzędzia szyk. Zapraszam na prezentację.


Kiedyś dawno temu, za nim jeszcze powstał ten blog, popełniłem prezentację o narzędziach szyk w Autodesk Inventor. Jeżeli nie mieliście okazji jej obejrzeć to można ją pobrać tutaj.

10 komentarzy:

  1. A mam pytanie, może głupie ale jakoś nie wiem jak to rozwiązać a jak narysować pióro tak żeby można je było rozwinąć jako krążek

    OdpowiedzUsuń
  2. Raczej nie mam pomysłu na łatwe rozwinięcie pióra. Można na przykład zrobić pióro jako zwój. Jeżeli ustawimy skok zwoju na bardzo małą wartość na przykład 0.0001 mm to element będzie wyglądał na rozwinięty, problem tylko jest z dokumentacją bo albo mamy pióro albo rozwinięcie. Z drugiej strony takie pióro w jednym z widoków wygląda jak krążek (czyli rozwinięcie), więc może wystarczy opisać rzut jako rozwinięcie i nie bawić się w modelowanie rozwinięcia.

    OdpowiedzUsuń
  3. w takim razie po co robić model? interesuje mnie jak praktycznie wykonać taki wał ślimakowy.
    Pióro można zrobić z wyciętego krążka, mam zadaną średnicę pióra (ślimaka) 400mm i średnicę wały 95mm i muszę praktycznie wypalić a potem rozciągnąć krążki, żeby móc wyspawać taki wał ślimakowy. Przecież musi to być do zrobienia. Siedzę już kilka lat w inventorze ale dopiero teraz przyszło mi się zmierzyć z takim zagadnieniem

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Rozwinięcie piórka to lepiej zrobić w czystym cad ze wzorów. Zaimportować parametry przez np. przez pochodne i ze wzorów na około wyliczyć
    (samo się narysuje) rozwinięcie piórka do palenia. Wpisz w google "rozwinięcia". To jest mój pomysł na piórko. Gięcia 3d w Inventor bez "tuningu" (zew. soft) nie da się chyba zrobić.

    OdpowiedzUsuń
  5. Pytanie do opcji: "szyk prostokątny skojarzony" która pojawia się w prezentacji z Inventorem 2008. Jak użyć tej opcji w Inventorze 2011?
    Mam szyk otworów w linii o rozstawie 50, 60, 60, .. 60, 60, 50mm. Da się użyć zwykłego szyku? (A tak naprawdę szyk już jest zdefiniowany na rozstawie 60 i przyczepione są elementy, definiowanie ponowne otworów spowoduje zerwanie wiązań, trzeba przerobić ten szyk..)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ok, widzę różnicę. Szyk skojarzony jest opcją w szkicu.Mój szyk jest szykiem elementów więc pewnie nie da się tego uratować..

    Nasuwa się pytanie: gdzie bezpieczniej definiować szyk, w szkicu czy na elementach?

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam
    Temat powraca do mnie jak bumerang.
    Niech ktoś podpowie jak rozwinąć gotowe piórko ślimaka lub jak przeliczyć jego wymiary jeśli mam je zawinięte

    OdpowiedzUsuń
  8. Wiece już jak zrobić to rozwinięcie?

    OdpowiedzUsuń
  9. ja wiem jak to zrobić w solidworksie a oto link do mojego tematu: http://forum.cad.pl/rozwini-cie-limaka-w-solidworksie-t68579.html

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam knif na przybliżone rozwinięcie ślimaka w Inventor email miroslaw.dyduch@gmail.com

    OdpowiedzUsuń